Skip to content

Keičiam ratus. Automobilio pirkimas

automobilio pirkimas lizingu

Automobilio pirkimas keblus reikalas? Na čia priklauso iš kurios pusės pažiūrėsi kaip mėgsta sakyti vaikiškos knygelės „Laimė yra lapė” herojus – iš viršaus ar apačios, iš kairės ar dešinės.

Senasis automobilis buvo 2008 m. laidos Toyota – tarnavo 7 metus mūsų šeimai. Važiavom nedaug po 15.000 km per metus, todėl autodirbtuvėse apsilankydavome retai. Turėjo du rimtesnius darbus: tvarkyta variklio tarpinė – šlifuota galva, nes pradėjo valgyti antifryzą ir keistas radiatorius, nes nebelaikė freono spaudimo. Be to, dusyk buvo bumptelėja vairuotojai į mašinos galą. Nieko ypatinga ar sukrečiančio. Po draudimo išmokos visad sutvarkydavom, jog neliktų pabraižymų. Visa kita tik kosmetiniai darbai: tepalai, filtrai, stabdžių diskai ar kaladės. Šeimos automobilis, todėl neapleidom ir visad susitvarkydavom, jog nebūt girgždu brazdu. Gaila neturiu detalių skaičiavimų kam ir kiek išleidom per septynerius metus. Tad detalios analizės čia nepateiksiu.

Naujas kibiras

Automobiio pirkimas – apie tai diskutuodavom šeimos valdyboje. Tai šast rudeniop ir nupirkom. Reikėjo šiek tiek talpesnio ir ekonomiškesnio automobilio. Mūsų senasis valgė apie 8 litrus 100 km dyzelio. O mūsų maršrutą sudaro apie 70 proc. miesto ir 30 proc. užmiesčio.

Bandėm ieškoti dėvėto, bet labai greit nusprendėm pirktį naują. Neturėjom laiko prabangos ir jėgų raižyti po Lietuvą. Be to, sukt ruletę su naudotu automobiliu pasirodė per didelė rizika. Jokių garantijų, perki apynaujį automobilį, bet nežinia kiek jis tarnaus.

Nesam užkietėją mašinistai, todėl į premium segmentą nesitaikėm. Reikėjo talpaus, ekonomiško ir svarbiausia patikimo automobilio. Padiskutavę su Deals on Wheels vyrukais (rekomenduoju juos, jeigu planuojate įsigyti mašiną), nusprendėm likti prie tos pačios Toyotos. Tiesą sakant, kitų automobilių net nebandėm. Tris kart šokom į skirtingų komplektacijų Toyotas. Pasivažinėjom, patestavom visokiom sąlygom ir nusipirkom. Na tiesa, dar penkis kart pasižiūrėjom YouTube smegenis praplaunančios reklamos, 5th Gear, TopGear laidelių ir to užteko.

Kaina

Mano planas buvo prie Gyvenimo skilties pridėti apie 20.000 Eur automobilio įsigyjimui. Bet pridėsim ženkliai daugiau 33.079 Eur. Apie tikslesnį transporto priemonės nuvertėjimą kalbėti sunku, modelis gan naujas, skelbimų ne marios. Bet stebuklų tikėtis neverta – ne James Bond automobilį įsigijom. Nubrauksim riebiai mašinos vertės per ateinančius metelius.

Kaip vertinom savo finansines galimybes? Esu matęs įvairių rekomendacijų planuoti įsigyjamo automobilio vertę. Skirti 10 proc. savo pajamų arba sunaudoti šešis mėnesius šeimos pajamų. Mums pasirodė, jog tai per daug užlaužtos rekomendacijos. Be to, tokias rekomendacijas teikia bankai, kredito davėjai.

Automobilio pirkimo metrica
Kokios sumos automobilį planuojate pirkti?

Ši lentelė skirta įsivaizduoti, kiek mėnesių reiktų dirbti, jog uždirbtumėt ant automobilio. Ką tai reiškia – jog nei peso neišleidžiat ledams, viską nukreipiat automobilio įsigyjimui. Jūsų taupymo procentas lygus 100 proc. Kiek uždirbat – tiek atidedat automobilio įsigyjimui. Jeigu uždirbat per mėnesį į rankas 2.500 Eur, o svajojate apie automobilį už 10.000 Eur – atidėdami visą savo uždarbį darbuositės 4 mėnesius. Pajausti sudėtinga, nes kalbam utopiškai, jog visus uždirbtus pinigus atidedate automobiliui.

Kiek realesnis vaizdas susidaro, jeigu suformuojam matricą įvesdami vidutinį mėnesio taupumo parametrą. Jeigu uždirbat 2.500 Eur ir sutaupote 500 Eur Jūsų taupumo rodiklis 500 / 2.500 = 20 proc. Tokiu atveju automobiliui už 10.000 Eur Jums prireiks 10.000 Eur / 500 Eur = 20 mėnesių. Reiškiasi, jog tik automobilio įsigyjimui teks kaupti bemaž du metus. Apie ETF pirkimus ar P2P paskolas teks pamiršti.

automobilio pirkimo lentelė
Kiek mėnesių reikia taupyti, jog sukauptumėte lėšas automobiliui įsigyti, kai automobilis kainuoja X mėnesių šeimos pajamų, o Jūsų taupymo rodiklis Y proc.

Šią lentelę reikia skaityti taip. Jūsų šeimos pajamos yra 3.000 Eur. Norimo įsigyti automobilio kaina 12.000 Eur = 3.000 Eur x 4, t.y. 4 mėnesiai šeimos pajamų. Dešinėje surantam eilutę „4 x mėn. šeimos pajamų”. Jūs per mėnesį šeimoje sutaupote 1.500 Eur., tad taupymo rodiklis 1.500 Eur / 3.000 Eur = 50 proc. Viršuje surandam 50 proc. stulpelį ir ieškome sankirtos taško su „4 x mėn. šeimos pajamos” eilute. Randam skaičių 8, kuris reiškia, jog automobiliui, kuris kainuoja 12.000 Eur sutaupysite per 8 mėnesius, jeigu uždirbsite 3.000 Eur ir taupysite po 1.500 Eur per mėnesį.

Spalvomis pamarginau lentelę tokia logika:

  • Žalia – taupyti automobiliui reikia 1-6 mėnesius. Optimalus variantas.
  • Geltona – taupyti automobiliui reikia 7 – 12 mėnesių. Vidutinis variantas.
  • Raudona – taupyti automobiliui reikia 13 – 120 mėnesių. Prastas variantas.

Eksloatacinės sąnaudos

Renkantis automobilį svarbus vaidmuo tenka automobilio išlaikymo sąnaudoms – tepalai ir kt. skysčiai, filtrai, kaladėlės, padangos. Bet palyginti šiuos dalykus tarp skirtingų automobilių markių faktiškai neįmanoma. Tokią informaciją surinkti sunku arba neįmanoma. Juoba lyginant panašių metų ir markės sedaną su sedanu ar SUV su SUV išplauktumėm į panašius skaičius. Bent jau taip įsivaizduoju, jeigu kalbame apie tautos automobilius, o ne super car’us.

Kuro sąnaudos

Daiktą kurį galime išmatuoti ir palyginti yra kuro sąnaudos. Žinoma turi žinoti kiek nuvažiuoji kilometrų, žinoti automobilio kuro sąnaudas (kurios stipriai priklauso nuo kelionių miestas : užmiestis santykio), žinoti kuro kainą – žodžiu turi daug žinoti. Bet prie tam tikrų prielaidų šį tą visgi galime paskaičiuoti.

Jeigu turime du automobilius A ir B, kur A automobilis kainuoja 10.000 Eur, o B automobilis 12.000 Eur. A automobilis valgo 8 litrus dyzelio 100 km (1 litro kaina 1,00 Eur), o B automobilis 5 litrus benzino 100 km (1 litro kaina 1,20 Eur). Iš savo vairavimo įpročių žinome, jog per metus nuvažiuojame 20.000 kilometrų. Tokiu atveju sprendžiam dilemą, kada B automobilis mums atsipirks? Kiek prireiks metų, jog B automobilio mažos sąnaudos atpirktų 2.000 Eur skirtumą tarp automobilių. O gal niekada neatsipirks, nes benzino kaina yra aukštesnė negu dyzelinio kuro?

A automobilisB automobilis
Kuro kaina Eur/ltr1,001,20
Kuro sąnaudos ltr/100 km85
Automobilio kaina Eur10.00012.000
Per metus nuvažiuojami km20.00020.000
Duomenys, kurių reikia įvertinti galima breakeven tašką
kuro sąnaudų ir mašinos kainos skirtumo atsiperkamumas
Breakeven taškas laike vertinant dviejų automobilių kainų skirtumą ir jų kuro sąnaudas

Išsprendę šį uždavinį galite atsakyti, jog 2.000 Eur automobilių kainų skirtumą atpirksite per 5 metus. Nors B automobilis brangesnis, tačiau 100 km nuvažiuoti jam išleisite 6 Eur, kai A automobiliui 8 Eur / 100 km.

Jeigu lygties atsakymas neigiamas, reiškiasi automobilių kainų skirtumo neatpirksite, nes brangesnis automobilis reikalauja daugiau eurų 100 km. Pavyzdžiui sakykime, jog B automobilis sunaudoja ne 5 litrus, o 7 litrus benzino. Tokiu atveju lygties atsakymas bus mažesnis už nulį.

Lygtį galite pritaikyti svarstydami įsigyti elektromobilį vs. hibridą, benziną vs. dujas, dyzelį vs dyzelį ar pan. Pritaikoma visiems atvejams.

Žinoma, matematika sudėtingesnė, jeigu įvertinsime automobilių nusidėvėjimą pamečiui. Kuo mažesnis skirtumas tarp automobilių kainų, tuo mažesnė paklaida vertinant atsiperkamumą su nusidėvėjimu.

Be abejo, galime įsivelti į skaičiavimus kai perkam pigesnį automobolį, o skirtumą investuojam ir uždirbam garantuotus X proc. O jeigu A mašiną finansuojamės savo lėšomis, o B mašiną perkam dalinai iš savo lėšo, o kitą dalį pasiskolinam. Modeliuoti galime įvairiai. Bet tuomet atsiranda tik daugiau if’ų. Kiekvienu atveju viskas individualu, pagal vieną kurpalių niekaip nepaskaičiuosi.

Nemanau, jog visad automobilio pirkimas turi būti sveriamas tik iš skaičių pusės. Reikia ir emocijos, smagaus vidinio jausmo. Kaip ir visur gyvenime reikalingas balansas. O pabaigai fun fact. Ar žinojai, kad žmogus yra daugiau grybas, negu grybas yra augalas.

Žymos:

15 komentarai “Keičiam ratus. Automobilio pirkimas”

  1. Ačiū už puikų straipsnį. Jei ne paslaptis kokį Toyotą modelį įsigijote? Aš panašias dilemas sprendžiau ieškant automobilio žmonai, nusprendėme įsigyti 2018 Toyota Auris hibridą.

    1. Money Roll, ačiū Jums, kad pastoviai sugrįžtat, skaitot ir komentuojat.
      Iš pokalbių darbe ir draugų būryje suprantu, kad yra skaitančių iš artimos aplinkos – todėl nenoriu atskleisti daug detalių. Noriu kuo ilgiau išlikti anonimišku rašytoju 🙂
      Mes labai norėjom naudoto Subaru Outbacko arba Foresterio, bet jų kuro sąnaudos labai nedraugiškos kiek iš nuogirdų yra tekę girdėti. Manau, Auris hibridas rodo puikias kuro sąnaudas? Kaip su eksloatacinėmis sąnaudomis, gedimais? Ar buvote jau susidūrę? Mūsų senasis Toyota modelis mums puikiai tarnavo, iš esmės, tikrai buvom labai patenkinti vairuodami japonų gamybos mašiną.

  2. Labas, kiek kainavo deals on wheels paslaugos? Jei pirkta lizingu, kokios palūkanos ir koks finansuotojas?

    1. Sveikas, Laurizai! Apie 300 Eur – bet pinigai verti. Visas procesas labai operatyvus. Mašinas iš salonų gaunų greitai, papasakoja apie automobilį, parodo jo funkcijas, papasakoja apie analogiškus konkurentus. Automobilius bandai tą pačią dieną, tad juos palyginti labai lengva. Jokių popierių nereikia tvarkyti. Per vieną žmogų kontaktuoji, darbo valandos lanksčios. Tikrai labai patogus servisas.
      Apie lizingą planuoju būtinai brūkštelti atskirą straipsnį – stay tuned.

  3. Sveiki, tai pagtindinis kriterijus – reikėjo didesnio? Juk rida senojo gal dar ne per didelė buvo?

    1. Labas, rida buvo 300.000 km, abejoju, jog tai riba. Kelionė link Klaipėdos jau nenuteikdavo labai optimistišai – ką jau kalbėt apie išvyką į Europą. Zakopanė taptų prabanga – tikrai darsyk su senuoju automobiliu nevažiuotumėm. Vaikiški agregatai vis didesni; ričiaga pabodo. Galėtum rasti daug naujo automobilio privalumų – saugumas, ekologija, komfortas.
      Vienintelis naujo automobilio minusas yra finansai. Na ir CO2 gamybos kaštai. Argi kažką esminio praleidau?
      Trendų nesekam, nesimatuojam ir nesilygiuojam su kitais – manau, su dabartiniu automobiliu važiuosim bent dešimt metų.

      1. Su paminėta metine rida, kuri sutampa su mano, spėju 20 metų nusimato draugauti. Čia jau nebent asmeniniai kaprizai neleis prieš kitus prastai ir „ubagiškai” atrodyti po 10 metų. Gero kelio!

  4. Bet naujo automobilio pirkti niekaip neapsimoka, bent jau remiantis mano skaičiavimais ir logika. Net jeigu ir nusipirkus apynaujį automobilį ir išlindus kokiam defektui, tą gedimą pasitaisius galutiniai kaštai vistiek gausis ženkliai mažesni nei naujo automobilio kaina.

    1. Čia jau kiekvienam sava matematika. Man irgi niekaip neapsimoka senas, tik naujas, kur turi apie 200000 km be rūpesčių.

  5. Iš teksto nepagavau sakinio ar šeima turite tik vieną automobilį ar keitėte senąjį vienintelį naują? Išsiverčiate su vienu automobiliu? Jei svarstyčiau apie naują automobilį mintys būtų apie elektromobilį, kodėl nepirkote elektra varomo? Nejaugi nesinori prisidėti prie taršo mažinimo 🙂

    1. Ar reikia antro šeimos automobilio dažniausiai priklauso nuo kelių esminių dalykų:
      – gyvenamos vietos
      – darbo vietos
      – darželių/mokyklų vietų
      – veiklų / hobių.
      Asmeniškai, pirmi trys punktai yra 2 km atstumu vieni nuo kitų, tai prakiškai automobilio poreikis atkrenta. O kartu smagu ir vaikams parodyti, jog ne viskam automobilis reikalingas ir galima su paspirtukais, dviračiais keliauti.

      Apie elektromobilius: neabejoju, kad už minėtą sumą autorius nelabai būtų naujo elektormobilio radęs, nes kaip suprantu iš straipsnio, net daugiau negu planas išleido savo TP. O naudotas.. Turiu draugą, kuris nusipriko naudotą Nissan Leaf, žiemą prie -20 siūliau nuvažiuoti pabėgioti miške prie ežero (apie viso 30 km kelionė), bet nepasirašė, sako bijau kad išsikraus. Jo žmona kartais važiuoja darbo reikalais į Trąkus, tačiau bijo nusukti kažkur iš kelio, nes jau buvo pora kartų, jog prireikė, ir nuvykus papildomai į įkrovimo stoteles, jos buvo sugedusios ir neveikė, todėl teko laukti kol vyras atvažiuos su kitu automobiliu parsitempti. Kai pagalvoji, tai nesinori patapti tokiu įkaitu, kai kiekviena kelionė kelia dar papildomą įtampą ir esi priverstas aukoti komfortą (šildymą/vėsinimą) ir laisvę pakeisti maršrutą.

  6. Sveiki, naudojam vieną automobilį. Išsiverčiam. Reikia pasiderinti, susitarti, pasidėlioti maršrutus, laikus, atsakomybes. Bet diskomforto tame nematom.
    Naujas elektra varomas per brangus, neveikia matematika. Gal kada po 10-20 metų 🙂

  7. Kas liečia naujo vs. naudoto automobilio klausimą, tai vėlgi, čia manau galima skirstytis į tris (tiesiog tokios pirmos šauna į galvą) grupes pagal:
    – skaičiavimus ir matematiką (nuvertėjimas, ekonominis naudingumas, ekonomiškumas)
    – emocijas ir statusą (pojūtis, įvaizdis, sentimentai)
    – įsitikinimus (ekologiškumas, finansiniai įsitikinimai, patikimumas).

    Asmenškai, prilausyčiau paskutinei grupei – prijaučiu D. Ramsey mintims ir siekiui būti debt free (su būstu tikriausiai nelabai kažkam pavyks to išvengti), tad jeigu neturiu šiuo metu pinigų norimam daiktui – kaupiu toliau, atsisakau arba ieškau pigesnių alternatyvų (jei būtų poreikis kitam – rinkčiausi naudotą autombilį). Vienam savo video Marius Jansonas gražiai išsireiškė, kad pasyvui įsigyti, asmuo neturėtų perpjauti savo žąsies, dedančios auksinius kiaušinius (parduoti investicijų nešančių aktyvus).

    1. Kuom pagrįstas yra noras būti debt free? protingi investuotojai, kaip ir dauguma įmonių specialiai išnaudoja paskolas pelningumui padidinti.
      Iš žemiškesniu pavyzdžiu, aš visada perku daiktus lizingu be pabrangimo, net jei ir turiu pakankamai pinigu sumokėti iškart. Kodel? Nes sukuriu kredito istorija, laiku mokėdamas gerinu kredito reitingą. Taip pat pinigai nuvertėja, tai kam mokėti dabar brangiai, jei po 2 metu sumokėsiu pigesniais pinigais.
      Net lizingas butų su 2%, ji vistiek labiau apsimoka imti, o turima suma saugiai padeti į kredito unija už 2,5%.

  8. Linai, puikiai suprantu matematiką ir logiką ką kalbate.
    Noras psichologiškai ir emociškai jaustis laisviems mums svarbiau už skaičius. Tai mūsų pasirinkimas.
    3k eurų tikrai geriau būtų nukreipti perkant vertybinius popierius, negu dengiant lizingą ir NT paskolą. Dengti įsipareigojimus nėra taip paprasta, kadangi nejauti jokios satisfakcijos. Pirkdamas ETF, akcijas ar investuodamas į P2P, NT matai augimą, dividendus, nuomą. Tuo tarpu dengdamas prieš laiko paskolas sutaupai vos vieną kitą palūkanų eurą. O tai nėra labai motyvuojanti veikla.
    Jūsų minimą pinigų svertą galima kuo puikiausiai išnaudoti savo naudai – viskas su juo gerai. Ir aš linkęs pritariu tokiai matematiniai minčiai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *